Een vrijblijvend gesprek aanvragen?
085 - 27 33 037
Een heldere missie geeft focus, motiveert en verbindt het personeel binnen je onderneming. Veel ondernemers werken met passie in hun bedrijf. Ze zijn perfectionistisch in een hun vakgebied, hebben een uitstekende drive en willen dat hun bedrijf ontwikkelt en groeit. De grote valkuil is echter dat zij zich verliezen in de waan van de dag. Hierbij verliezen ze de focus op hun doelen. Hoe zorg je dat je jouw missie niet uit het oog verliest? In dit artikel lees je een aantal handige adviezen.
De missie van je onderneming is krachtiger en compacter beschreven dan de strategie. De visie is zelfs nog korter en moet de werknemers enthousiast maken en inspireren. De kernwaarden van je bedrijf drukken de essentie uit van waar jouw onderneming voor staat. Waar staat jouw bedrijf voor? En hoe gaat het bedrijf intern en extern met elkaar om? Een heldere missie motiveert je onderneming. Twee handige adviezen hierbij:
Met het volgende stappenplan lukt het om binnen je onderneming tot een goede missie en visie te komen.
Met de antwoorden op de vragen in de eerste stap, houd je een groepsdiscussie binnen je onderneming. Uit de groepsdiscussie behaal je de begrippen waar overeenstemming over is bereikt. Vervolgens kneed je deze losse flodders tot een concept. Dit leidt tot de volgende discussie en aanpassingen.
Na afloop van de voorlopige visie en missie leg je het geheel aan een steeds grotere groep werknemers voor. Aan de hand van de reacties ontwikkel je een definitieve versie. Uiteraard bereidt de leidinggevende hierbij een goed verhaal voor om de visie aan het personeel te vertellen. Centraal in het verhaal moet staan wat de visie en missie precies betekent voor het bedrijf. Hierbij zijn praktische ervaringstips en voorbeelden essentieel.
Een missie komt altijd van binnen in de organisatie. Waarschijnlijk is de missie voor een gedeelte op jouw persoonlijkheid gebaseerd. Maar vervolgens moet de missie wel jouw hele bedrijf uitstralen. Hoe zorg je dat het personeel handelt naar jouw missie? Allereerst is het van belang dat je het personeel zoveel mogelijk betrekt bij de missie. Dit begint al bij het sollicitatiegesprek. Bekijk niet alleen iemand zijn diploma's of ervaring, maar onderzoek of iemand bij jouw waarden en normen past. Verstandig is het om bij de start met tijdelijke contracten te werken. Daarnaast dien je de zaken die voor jou essentieel zijn, in te bedden in je onderneming. Vind jij nazorg binnen jouw onderneming belangrijk? Maak dan duidelijk dat een klant altijd een persoonlijk bedankje ontvangt. Is volledigheid van belang binnen je bedrijf? Maak dan een checklist om te onderzoeken of een product volledig is. Blijf vervolgens met evaluaties je onderneming toetsen, om te kijken of het personeel nog achter de missie staat.
Niemand anders dan jij kan de missie en visie van jouw bedrijf bepalen. Een missie kan dus ook niet goed of verkeerd zijn. Wél zal een visie niet werken als hij niet goed bij jouw persoonlijkheid of bedrijf past. Sta er daarom altijd even bij stil of de missie en visie bij jouw persoonlijkheid past. Zorg dat de keuzes hierover zijn gebaseerd op waar jij naartoe wilt met het bedrijf.
Bij Invitar ontvang je individuele coaching om ervoor te zorgen dat de zakelijke kwaliteiten en vaardigheden van jou en je onderneming zoveel mogelijk worden benut. Met persoonsgerichte feedback en het voorhouden van een spiegel leer je grip te krijgen op het leven en jouw onderneming op de rails te krijgen. Wil je meer weten over coaching van Invitar? Neem dan vrijblijvend contact op voor meer informatie.